Vietämme tänään Suuren paaston toista valmistussunnuntaita, jota kutsutaan päivän evankeliumiluvun mukaisesti Tuhlaajapojan sunnuntaiksi. Kristuksen vertaus tuhlaajapojasta on varmasti yksi koskettavimmista evankeliumin opetuksista. Siihen kätkeytyy hyvin paljon kaikkea, mutta lyhyesti sitä voisi kuvata myöskin mielenmuutoksen ja synninkatumuksen ikoniksi.
Vertaus alkaa nuoremman pojan
vaatimuksella, jossa hän haluaa isältään oman osuutensa perinnöstä. Tämä
vaatimus oli suoraan sanottuna julkea teko, koska hän kohteli omaa isäänsä
ikään kuin tämä olisi jo kuollut. Isän ei olisi tietenkään tarvinnut tähän
suostua, mutta hän kuitenkin kunnioitti poikansa tahtoa ja antoi tälle
omaisuuden ja vapauden lähteä. Juutalaisessa kulttuurissa tämä tarkoitti sitä,
että poika ei enää kuulunut millään tavoin perheeseen.
Tapahtumat etenevät nopeasti.
Poika haaskasi omaisuutensa vastuuttomasti ja nälänhädän myötä hän löytää
itsensä sikolätistä. Tämä oli juutalaiselle varmasti alhaisin mahdollinen
paikka, sillä sika oli heille saastainen eläin. Juuri tuossa alhaisessa tilassa
poika ymmärtää sen, että hänen isänsä kodissa kaikki on paremmin. Hän kokee
mielenmuutoksen, joka saa hänet palaamaan takaisin. Ei ylpeänä, vaan
äärimmäisen nöyränä ihmisenä, joka ei olisi vaatinut perheenjäsenen kohtelua,
vaan oli valmis toimimaan tavallisena palvelijana.
Tämän vertauksen tärkeimmistä
asioista tapahtuu pojan kotiinpaluussa. Isä ei millään tavoin nuhtele
poikaansa, vaan ottaa tämän avosylin vastaan. Yhtä hyvin tämän vertauksen nimi
voisikin olla ”Rakastava isä” kuin ”Tuhlaajapoika”, sillä meitä nimenomaisesti
muistetaan isän rakkaudesta ja siitä, että katuvan ihmisen ei tarvitse pelätä
Jumalaa.
Mitä kaikkea voimme sitten oppia
tästä vertauksesta?
Ensimmäinen opetus on varmasti
se, että Jumala kunnioittaa ihmisen vapaata tahtoa, vaikka sen seurauksena
ihminen lähtisikin kulkemaan poispäin Jumalasta, aivan kuten Tuhlaajapoika
isänsä kodista. Monesti saatamme jopa kysyä, että miksi Jumala sallii ihmisen ajautua
ongelmiin? Ehkä tämän voisi muotoilla ennemmin niin päin, että miksi ihmisen
pitää ajaa itse itsensä aallonpohjalle ennen kuin hän ymmärtää mikä on hänelle
parasta?
Vertauksessa meitä muistutetaan
myös mielenmuutoksen tärkeydestä. Tuhlaajapoika koki mielenmuutoksen, eli katumuksen vasta sikolätissä.
Meidän ei tarvitse odottaa mitään oman elämämme aallonpohjaa, vaan meidän
tulisi tarkkailla itseämme jatkuvasti. Hyvänä apuna tässä kaikessa on kirkon tarjoamat
paastokaudet, joissa meitä erityisesti kannustetaan osallistumaan katumuksen
sakramenttiin. Niissä meillä on mahdollisuus tutkia omaa elämää ja ottaa uusia
suuntia.
Tuhlaajapojan mielenmuutos on
myönteinen esimerkki meille kaikille. Pahempi vaihtoehto olisi ollut, että hän
ei olisi ymmärtänyt oman elämänsä alennustilaa ja ajan mittaan hän olisi
alkanut pitää koko sikolättiä täysin normaalina elinympäristönä. Tämä vaara on
aina olemassa. Mikäli ihminen tarpeeksi pitkään jatkaa tietynlaista elämää,
niin hän sokeutuu sille kaikelle.
Edesmennyt arkkipiispa Paavali
käytti aikoinaan sellaista vertausta, jossa ihminen astuu huoneeseen, missä on
poltettu paljon tupakkaa. Hetkellisesti hän haistaa kaiken sen huoneessa olevan
tunkkaisen käryn. Ei mene kuitenkaan pitkään ennen kuin hän on jo tottunut huoneen
tunkkaiseen hajuun.
Samalla tavoin on myös meidän
elämässämme. Ei mene pitkään siinä, kun totumme johonkin sellaiseen, mikä ei
ole meille hyväksi. Meillä tulisi olla kyky huomata sellaiset asiat, jotka
eivät ole meille hyväksi.
Viimeinen opetus liittyy
vertauksen loppuosaan, jossa tuhlaajapojan veli kieltäytyy osallistumasta
siihen juhlaan, jonka isä järjesti kotiin saapuneelle nuoremmalle pojalleen.
Tältä veljeltä ei herunut myötätuntoa ja rakkautta kotiin palannutta veljeään
kohtaan. Itse asiassa hän ei edes tunnustanut tätä veljekseen, vaan totesi
isälleen ainoastaan, että ”sinun poikasi”. Tämä vanhempi veli muistutti samalla
tavoin sitä Kristuksen vertauksen fariseusta, joka vähätteli toista ihmistä ja
asetti itsensä korkeampaan asemaan.
Kuinka paljon tähän Kristuksen
vertaukseen monien muiden opetusten tavoin kätkeytyy sellaista syvällistä
sanomaa, josta meidänkin tulisi ottaa opiksi? Jokainen valmistussunnuntai antaa
meille omanlaisensa opetuksen, joita noudattamalla me pystymme kulkemaan Suuren
Paaston tietä aivan uudella tavalla ja ohjaamaan näin myös omaa elämäämme kohti
rakastavaisen Isän kotia.