KUVA: Anna Verikov

Ajatuksia laidasta laitaan, mutta monesti liittyen jollain tavalla ortodoksisuuteen. Olen ortodoksi ja pappi, mutta en kirjoita siinä ominaisuudessa, että mielipiteeni edustaisivat ortodoksisen kirkon virallista kantaa. (Toistaalta en ole omasta mielestäni myöskään kirjoittanut mitään sellaista, joka olisi jotenkin kirkon opetuksen vastaista.)
Kenties on parempi vain todeta, että tässä eräs Andrei vuodattaa ajatuksiaan kirjalliseen muotoon toisten ihmisten luettavaksi.

Olkaa hyvä!

lauantai 2. helmikuuta 2013

Linkki opetuspuheeseen ja kuulumisia

Tervehdys kaikille!

En varsinaiseti tässä laiskottele, mutta blogini päivitys on ollut valitettavan vähäistä. Laitan tähän LINKIN Tuomiosunnuntain  opetuspuheeseen vuodelta 2011.

Työn alla on tällä hetkellä katumuksen sakramentti (josta olen aiemminkin kirjoitellut sitä ja tätä). Lisäksi yritän edelleen tutkia hieman liturgian historiaa ja selvittää, että millaisia varhaisia käytäntöjä löydämme harvemmin toimitetuista jumalanpalveluksista. Olen joskus kertonutkin, että liturgiasta löytyy monia kerrostumia, jotka tulevat esille äärimmäisen hyvin juuri palveluksen lopussa.
Viime torstaina oli koululaispalvelus, jossa toivotin tuttuun tapaan:
"Lähtekäämme pois rauhassa."
*WOOSH* (osa oppilaista otti tiikerinloikkia kohti ulkoa ovea)
Minä siihen: "Hei! Takaisin! Ei tämä oikeasti vielä päättynyt."


Laitan teille tähän loppuun lyhyen pätkän tuosta työn alla olevasta katumukseen liittyvästä kirjoituksesta, jossa sivutaan myös paastoa:
 
"Paasto ja katumuksen muut ulkoiset apukeinot eivät vielä itsessään ratkaise kaikkea, vaan kyse on nimenomaan elämänmuutoksesta. Joonan kirjassahan sanotaan, että ”Jumala näki, että he kääntyivät pahoilta teiltään”. Jatkuva paasto tuhansine rukouksineen ja maahankumarruksineen eivät lopulta ole mitään ellei ihminen todella muutu. Jumala ei armahtanut niniveläisiä paaston ja säkkikankaaseen pukeutumisen vuoksi, vaan siksi, että näiden ulkoisten apukeinojen myötä he alkoivat todella muuttua. Tästä me pääsemmekin takaisin pyhään Johannes Kastajaan, joka on sanonut: ”Tehkää hedelmää, jossa kääntymyksenne näkyy!

Kääntymyksen täytyy näkyä muutoinkin kuin ulkoisessa olemuksessa. Pelkkien ulkoisten merkkien käyttäminen näet antaa mahdollisuuden myös ulkokultaisuudelle. Kristus kuvaa vuorisaarnassaan oikeanlaista paastoamista sellaiseksi, että ihminen ei ryhdy pelkästään muuttamaan ulkoista olemusta, jotta ihmiset varmasti huomaisivat paaston ja katumuksen. Taustalla oli varmasti suoranainen väärinkäytös, jossa ulkoista olemusta muutettiin sen kaltaiseksi, että siitä heijastui katumus ja paasto, vaikka todellisuudessa tätä ei tapahtunutkaan. Kyse oli siis näyttelemisestä ja tekopyhyydestä, josta Kristus ankarasti varoitti. Meidän päivinämme paasto ja katumus eivät tule yhtä voimakkaasti esille ihmisten ulkoisessa olemuksessa, mutta tämä ei sulje pois mahdollisuutta ulkokultaisuuteen."