KUVA: Anna Verikov

Ajatuksia laidasta laitaan, mutta monesti liittyen jollain tavalla ortodoksisuuteen. Olen ortodoksi ja pappi, mutta en kirjoita siinä ominaisuudessa, että mielipiteeni edustaisivat ortodoksisen kirkon virallista kantaa. (Toistaalta en ole omasta mielestäni myöskään kirjoittanut mitään sellaista, joka olisi jotenkin kirkon opetuksen vastaista.)
Kenties on parempi vain todeta, että tässä eräs Andrei vuodattaa ajatuksiaan kirjalliseen muotoon toisten ihmisten luettavaksi.

Olkaa hyvä!

perjantai 18. syyskuuta 2009

Saajan etu

Mikä on saajan etu?
Noh, tietysti pitää ensin miettiä, että kuka tuo saaja on? Jos saaja on valtiovalta tai joku suurempi yritys, niin etuhan on ilmiselvä. Jos kysymyksessä taas on yksittäinen kuluttuja ja niin saajan etu on olemassa, mutta se tulee joskus hyvinkin pitkällä viiveellä.

Mistä tällainen ajatus nyt päähäni putkahti? Muistuu ensinnäkin mieleen opiskeluajat. Opinto- ja asumistukea kylläkin sai, mutta päätöksiin ja sitä kautta tuen saamiseen kului lopulta melko paljon aikaa. Saajan etu oli se, että sai rahaa, mutta kyllä sitä oli jo odotettukin.
Homma toimi kuitenkin toisinpäin paljon tehokkaammin. Tuen keskeyttäminen tapahtui alta aikayksikön, kun siihen vain löytyi vähänkin hyvä syy.

Jos yksittäiselle kuluttajan tilille nyt jostain syystä tulisi rahaa, niin siinä menee aina oma aikansa. Sen sijaan lasku mätkähtää käteen samoin tein. Jos sinulla on mahdollisuus pyytää tuo lasku kotiosoitteeseen, niin se on todennäköisesti postilaatikossa odottamassa ennen kuin itse olet päässyt edes perille.

Puhelinmyynnissä pätevät samat viidakon lait. Tilaaminen käy muutamassa sekunnissa, mutta peruuttaminen vie yleensä sata kertaa pitemmän ajan. Kysymys on jälleen kerran saajan edusta. Yksittäinen kuluttaja on aina nr 2 näissä kisoissa.