Tämä on varmasti yksi tunnetuimmista ja koskettavimmista
vertauksista. Se luetaan aina Suuren paaston toisena valmistussunnuntaina, jota
kutsutaan tämän mukaan ”Tuhlaajapojan sunnuntaiksi”. Tämä vertaus nähdään
yhtenä parhaimmista katumuksen, eli mielenmuutoksen kuvauksista. Se toimii myös
rohkaisuna kaikille siinä, että katuvan ihmisen ei tarvitse pelätä
kotiinpaluuta. Meidän ihmisten ei tarvitse siis pelätä katumuksen sakramenttiin
osallistumista.
Tämä vertaus monien muiden Kristuksen opetusten ohella on
hyvin voimakas. Nämä vertaukset latistuvat herkästi silloin, kun ryhdymme
tulkitsemaan väärin sen ajan kulttuuria. Esimerkiksi tämän vertauksen kohdalla
voimme heti alussa tehdä virheellisen olettamuksen siitä, että perinnön
pyytäminen etukäteen olisi ollut tuohon aikaan jotenkin tavanomaista.
Perinnön vaatiminen omilta vanhemmilta oli tuohon aikaan
vähintäänkin yhtä tavatonta kuin nykyään. (Nykyään perinnöstä kyllä puhutaan ja
osittain jaellaankin ennakkoon, mutta tämä liittyy enemmänkin perintöveroon, tai
pikemminkin veron pelkoon). Perinnöstä ei siis liiemmin puhuttu, ellei kyse
ollut sellaisesta tilanteesta, että ihminen olisi ollut kuolinvuoteella. Tuo
nuorempi poika siis kohteli isäänsä sillä tavoin, että tämä olisi ollut hänelle
ikään kuin kuollut, tai sillä asenteella, että hän toivoi isänsä kuolevan.
Isä olisi tämän julkeuden edessä voinut lyödä poikaansa ja
häätää tämän pois silmistään. Hän kuitenkin kunnioitti poikansa tahtoa ja
suostui tämän pyyntöön. Tämän pyynnön toteuttaminen kuitenkin väistämättä
vaikutti koko perheen elintasoon.
Isä joutui myymään pojan osuuden maatilasta, jotta tämä saisi omansa rahana.
Tiedämme varsin hyvin sen, että maaomaisuudesta ei nykypäivänäkään luovuta,
vaan siitä pidetään kiinni ja siitä luovutaan vain äärimmäisestä pakosta.
Lisäksi tuo maaomaisuus säilytettiin lähes poikkeuksetta sukupolvelta toiselle.
Nyt kuitenkin he joutuivat luopumaan osasta, joka väistämättä vaikutti koko
perheeseen. Heidän elämänsä ja tietyssä mielessä vaikutusvaltansa koko
kyläyhteisössä väheni.
Käytännössä poika tällä teollaan käänsi selkänsä omalle
perheelleen ja hänellä ei ollut enää mitään osuutta tai sidettä perheeseensä.
Hän oli heidän ja käytännössä koko kotikylänsä silmissä muukalainen. Mutta
kuten vertauksesta huomasimme, niin tämä ei pahemmin vaivannut pojan mieltä,
vaan hän kiiruhti pois muille maille. Jos ajattelemme tätä vertauksen kohtaa
teologisemmin, niin synti lähtee liikkeelle siitä, että ihminen kääntää
selkänsä Jumalalle.
Seuraavaksi meille kuvataan sitä, kuinka poika vietti
vierailla mailla holtitonta elämää, tuhlaten koko omaisuutensa. Sana tuhlaten
on sanatarkasti käännettynä kokoamisen vastakohtaa. Sen minkä poika oli kotoa
lähtiessään koonnut, hän nyt levitti ympärilleen. Sana “holtiton elämä” ei
myöskään kerro kaikkea. Kysymys on ennemmin itsetuhoisesta, kuin jotenkin
holtittomasta tai liian pelkistettynä jopa huolettomasta elämästä.
Teologisesti tämän voi ymmärtää tarkoittavan, että jos poika
oli kerran kotoa lähtiessään kääntänyt selän Jumalalle, niin nyt hän oli jo
siinä pisteessä, jossa hän oli nyt erottautunut kokonaan Jumalasta. Se elämä
mitä hän vietti oli elämää, joka oli kaikessa vastoin Jumalan tahtoa.
Ymmärrämme varmasti sen, että ihminen vailla perhettä,
todellisia ystäviä tai mitään kiinteää omaisuutta oli aika avuttomassa
tilanteessa silloin, kun seudulle iski todellinen nälänhätä. Tuolloin kenen
tahansa rahat loppuivat hyvin nopeasti, jos niitä oli tottunut ainoastaan
levittämään, eikä ansaitsemaan tai edes sijoittamaan viisaasti. Poika oli
lopulta siinä tilanteessa, että hänen oli tyydyttävä mihin tahansa työhön,
jotta hän pysyisi elossa. Juutalaiselle ei voisi varmasti löytyä sen
alhaisempaa työtä kuin olla sikopaimenena. Talmudista löytyy jopa lausahdus,
jossa sanotaan: ”Kirottu on se, joka sikoja ruokkii ja kirottu on se joka
opettaa pojalleen kreikkalaisten viisautta”. Varmasti muistamme sen, että
juutalaisille sika oli saastainen eläin. Nyt kuitenkin tuo poika joutui olemaan
noiden eläinten keskellä ja kaiken huipuksi hän ei periaatteessa saanut täyttää
vatsaansa edes sikojen ruualla, sillä näiden tuli saada ensiksi ruokaa. Siat
olivat siis paljon arvokkaammassa asemassa kuin tuo poika, joka niitä joutui
nyt hoitamaan.
Seuraavaksi tapahtuu vertauksen eräs oleellisimmista
asioista. ”Silloin poika meni itseensä ja ajatteli”. Voisi myös sanoa, että
poika tuli taas pitkästä aikaa järkiinsä. Hän koki mielenmuutoksen, joka avasi
hänen silmät ymmärtämään, että missä tilassa hän nyt oli ja missä tilassa hän
voisi olla, jos hän olisi isänsä kodissa. Tämän jälkeen hän päätti palata
takaisin. Hän ei lähtenyt ylpeällä asenteella takaisin, vaan hän ajatteli niin,
että jospa hän voisi toimia edes päivätyöläisenä isänsä talossa. Hän koki,
ettei ollut arvollinen enää kutsuttavaksi edes pojaksi. Poika siis koki voimakkaan
katumuksen ja tämän myötä nöyrtyi!
Mutta kuten tiedämme, niin poikaa vastassa ei ollut armoton
isä, vaan isä, joka otti poikansa vastaan avosylin. Itse asiassa isä näki
poikansa jo kaukaa, eli hän todennäköisesti oli koko tuon ajan odottanut
poikansa paluuta ja etsinyt katseellaan tätä päivästä toiseen. Uuteen
Testamenttiin erikoistunut professori Kenneth Bailey on esittänyt myös sen
näkemyksen, että isä otti poikansa avosylin vastaan ja sulki hänet
suojelukseensa, jotteivät kyläläiset olisi piesseet takaisin palaavaa poikaa,
joka oli häpäissyt isänsä, kääntänyt heille selkänsä ja erottautunut koko
yhteisöstä.
Isä antaa täydellisen anteeksiannon pojalleen. Hän käskee
vaatettaa tämän, jotta tämä saisi kunnian takaisin. Olettaa saattoi, että poika
oli vaatetukseltaan ja olemukseltaan kaikkea muuta kuin kunnioitusta herättävä
näky. Lisäksi poika sai sormuksen sormeensa, joka tarkoitti sitä, että pojalle
annettiin takaisin hänen asemansa ja valtansa. Lisäksi hän sai kengät
jalkaansa, sillä ilman kenkiä olivat ainoastaan orjat. Kysymys on siis
täydellisestä sovinnosta ja palautuksesta. Poika olisi tyytynyt paljon
vähempään, mutta isä halusi tai suoraan sanottuna vaati, että heidän suhteensa
ei voinut olla isäntä palvelija suhde, vaan sen tulisi olla isän ja pojan
välinen suhde.
Tämän eheytyneen suhteen täyttymystä juhlittiin siten, että
syöttövasikka teurastettiin. Voi olla, että perheellä oli viljalla syötetty
vasikka aina varalla erityisiä juhlia varten. Vielä koskettavampaa on tietenkin
ajatella, että isä oli pitänyt syöttövasikkaa nimenomaan sitä varten, jos poika
jonain päivänä palaisi kotiin.
Vertauksen keskipisteenä onkin oikeastaan isä ja hänen
rakkautensa, kuin poika ja tämän tekemät synnit. Itse asiassa kaikki syntiin
liittyvä oli ollut pitkälti sivussa, kunnes vanhempi veli ottaa sen puheeksi.
Mehän muistamme, että vertauksen loppupuolella isän vanhempi poika kuulee
soiton ja laulun palatessaan kotiin töistä. Saatuaan tietää juhlimisen syyn,
hän kieltäytyy saapumasta paikalle. Kysymys ei ollut pelkästä
pahantuulisuudesta, vaan todellisesta vihasta.
Puhuessaan isälle, vanhempi poika viittaa, että hän on
joutunut orjan tavoin raatamaan, eikä hänen kunniakseen ole koskaan järjestetty
mitään juhlia. Sitten hän sanoo isälleen ”sinun poikasi” viitatessaan veljeensä.
Hän ei siis edes tunnusta tätä veljekseen, vaan kieltää tämän edelleen.
Evankeliumissa ei ole aiemmin suoraan viitattu porttoihin, mutta vanhempi veli
ottaa käyttöön tämän ilmaisun kuvaillessaan veljensä toimintaa. Tässä kohden
voisi kysyä, että mistä vanhempi veli tiesi, mitä hänen pikkuveljensä oli
vierailla mailla tehnyt? Hän oletti moraalisesti pahinta ja käytti tätä
aseenaan veljeään vastaan.
Isä oli saapunut vanhemman poikansa luokse suostutellakseen
tämän osallistumaan juhlaan. Hän kohteli tätäkin suurella lempeydellä, vaikka
tämän asenne isäänsä kohtaan oli kaikkea muuta kuin kohtelias. Jos tästä
Kristuksen vertauksesta pitää löytää se varoittava esimerkki, niin se ei
oikeastaan olekaan nuoremman pojan toiminta vieraalla maalla, vaan pikemminkin
vanhemman veljen asenne pikkuveljeään ja isäänsä kohtaan. Vihan vimmassa
ihminen monesti paljastaa sen, mitä hän todellisuudessa ajattelee ja tuntee.
Vanhemman veljen puheestaan kävi ilmi, että hän oli kokenut elämänsä
raatamisena, jolloin hänen toimintaansa ohjasi enemmänkin kylmä
velvollisuudentunto, eikä vilpitön rakkaus omaa isäänsä kohtaan. Ja puheesta
kävi ilmi sekin, että hän ei olisi ollut missään muodossa valmis antamaan
anteeksi veljelleen, vaan ehkä juuri päinvastoin. Tämä vanhempi veli olisi
saattanut hyvinkin olla ensimmäisenä valmis järjestämään veljelleen ennemmin
kunnon selkäsaunan, kuin kunnon juhlat.
Vertaus päättyy isän toteamukseen siitä, että syytä juhlaan
todellakin oli: ”Sinun veljesi oli kuollut mutta heräsi eloon, hän oli kadoksissa
mutta on nyt löytynyt”. Tämän saman toteamuksen hän oli sanonut myös
palvelijoilleen, kun oli saanut poikansa takaisin. Tämä ilmaisu ei ylimalkainen
sanonta, vaan isä todellakin totesi, että kuollut on herännyt takaisin eloon.
Tästä koko vertauksesta voisi tehdä hyvinkin laajan
teologisen yhteenvedon, mutta pitäytykäämme oleellisessa. Isän toteamus
kuolemasta ja heräämisestä eloon on meille vahva muistutus siitä, että miten
meidän tulisi ymmärtää synti. Tuo poika käänsi selkänsä isälle ja aloitti matkan
johonkin sellaiseen, mikä ei ollut hänelle hyväksi. Kun tarpeeksi pitkä
etäisyys isän kotiin oli saavutettu, niin tuo holtiton elämä oli lopulta
sellainen tila, jossa ihminen ei kykene muistamaan enää Jumalan olemassaoloa.
Tuolloin ihmisestä tulee kuollut. Ihminen, jolla ei ole yhteyttä Jumalaan on
siis kuollut. Apostoli Paavali tiivistää tämän sanoihin ”Synnin palkka on
kuolema”. (Room. 6:23). Lieveilmiönä jatkuvasta synnistä tulee usein myös
maanpäällinen kurjuus, vaikkakaan ei aina. Muistammehan Kristuksen vertauksen
rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta. Siinä rikas mies sai viimeiseen asti elää
yltäkylläisyydessä. Hän ei joutunut missään vaiheessa sellaiseen aallonpohjaan,
että olisi saattanut tajuta elämän todellisen merkityksen.
Tuhlaajapojan vertauksessakin olisi voinut olla sellainenkin onneton mahdollisuus, että poika olisi sokeutunut kaikkeen ja ryhtynyt pitämään elämää sikolätissä täysin normaalina.
Tuhlaajapojan vertauksessakin olisi voinut olla sellainenkin onneton mahdollisuus, että poika olisi sokeutunut kaikkeen ja ryhtynyt pitämään elämää sikolätissä täysin normaalina.
Tuhlaajapojan vertauksessa isä antoi pojan lähteä kodistaan,
vaikka hän tiesikin tämän joutuvan lopulta ahdinkoon. Hän halusi kuitenkin
antaa pojalle vapaan tahdon toimia halunsa mukaan. Se mikä tässä kaikessa on
lohdullisinta, että isä odotti koko ajan poikansa kotiinpaluuta. Hän ei ottanut
tuota samaa kylmää asennetta minkä vanhempi poika oli valitettavasti omaksunut.
Asennetta, jossa kotiin palaava poika olisi piesty ja käännytetty pois.
Salaisuudeksi jää, että ymmärsikö tuo vanhempi veli isänsä opetuksen siitä,
että vilpittömästi katuva ihminen pitäisi ottaa vastaan avosylin. Meille tähän
kaikkeen kätkeytyy kuitenkin äärimmäisen lohdullinen sanoma. Katuva ihminen
todellakin otetaan avosylin vastaan ja meidän täytyy samalla tavoin suhtautua
kaikkiin ihmisiin, jotka vilpittömin mielin haluavat tehdä sovituksen.
Katumuksen mahdollisuutta ei saa kieltää!