KUVA: Anna Verikov

Ajatuksia laidasta laitaan, mutta monesti liittyen jollain tavalla ortodoksisuuteen. Olen ortodoksi ja pappi, mutta en kirjoita siinä ominaisuudessa, että mielipiteeni edustaisivat ortodoksisen kirkon virallista kantaa. (Toistaalta en ole omasta mielestäni myöskään kirjoittanut mitään sellaista, joka olisi jotenkin kirkon opetuksen vastaista.)
Kenties on parempi vain todeta, että tässä eräs Andrei vuodattaa ajatuksiaan kirjalliseen muotoon toisten ihmisten luettavaksi.

Olkaa hyvä!

perjantai 10. helmikuuta 2012

Turhia murheita

Onko synti sitä, että istutaan sisällä kauniilla säällä, vai onko se jotain muuta?
Teologisesti tähän voisi vastata, että syntiä on kaikki se mikä vie meitä pois Jumalasta ja lähimmäisistämme. Mutta samaan hengenvetoon voisi sitten kysyä, että paljonko on olemassa sellaista syntiä johon emme voi itse niin paljoa vaikuttaa?

On helppo määritellä synniksi esimerkiksi sellaiset asiat, että joku on varastanut jotain tai puhuu pahaa toisesta ihmisestä. Tällaiset synnit on helpompi jo tunnistaakin. Mutta miten sitten suhtautua sellaisiin asioihin, jotka vaikuttavat meihin itseemme hyvin salakavalalla tavalla? Onko esimerkiksi murehtiminen syntiä, jos meistä tuntuu siltä, että se vain yksinkertaisesti kuuluu meidän luonteenpiirteeseen?

Turhanpäiväinen murehtiminen ja huolien kantaminen on siinä mielessä syntiä, että se vie meidän aikaamme ja voimavarojamme pois kaikesta hyvästäkin. Murheen tunne ei itsessään ole tietenkään syntiä, mutta jos me jäämme tietoisesti siihen tilaan, niin silloin se muuttuu synniksi. Ei siis ihme, että liturgian keskeisimpään osaan meitä ryhdytään kannustamaan juuri Kerubiveisun sanoin: ”heittäkäämme pois siis kaikki maalliset huolet”. - Eli lopettakaamme turhanpäiväinen murehtiminen!

Turhanpäiväistä murehtimista on esimerkiksi se, että me suuntaamme ajatuksemme johonkin asiaan, johon emme tietyllä hetkellä pysty vaikuttamaan millään tavoin. Ajatellaan vaikkapa hammaslääkärillä käyntiä. Me valvomme öitä ja kulutamme itsemme loppuun sillä pohdinnalla, että miten kauheaa se saattaakaan olla sitten istua siinä hammaslääkärin tuolilla. Me siis toisin sanoen kärsimme jostakin tietystä asiasta enemmän kuin kerran vain sen vuoksi, että murehdimme sitä niin paljon etukäteen. Joku toinen taas saattaa murehtia siitä, että muistaako hän viedä kirjeen postiin tai ostaa kaupasta kaiken tarvittavan. Kolmas murehtii edessä olevaa kokousta, joka ei kuitenkaan murehtimalla ratkea tai tule vastaan yhtään sen nopeammin.

Kuinka helposti turhasta murehtimisesta voi päästä sitten eroon? Se onkin hyvä kysymys. Se vaatisi meiltä taas jonkinlaista oma-aloitteista asennekasvatusta. Jälleen kerran sana ”MIKSI” toimii hyvänä lähtökohtana itsepohdinnalle.
Miksi minä murehdin, jos se ei todellisuudessa auta minua mitenkään? Miksi en tietyssä tilanteessa voisikin kääntää näitä kielteisiä ajatuksia myönteisiksi? Murehtiminenhan saa lisää voimaa juuri kielteisyydestä. Murehtiminen on oikea pessimistin tavaramerkki.

Kielteistä mielialaa ei voiteta yltiöoptimismilla, jossa naama väännetään vaikka väkisin hymyyn. Terve elämänmyönteisyys ja toivo paremmasta antavat voimia siihen, että voitamme tuon turhan murehtimisen. Rukous on siinä paras apu. Ja rukouksessakin meidän tulee olla sinnikkäitä ja kärsivällisiä. Kristuskin joutui murheen valtaan kärsimyksiensä edellä (kts. Matt. 26:37) Kolmesti Hän rukoili ja sen jälkeen lähti määrätietoisesti kohtamaan kavaltajansa, tietäen, että kaikki kulkisi nyt vääjäämättä kohti ristiä ja kärsimyksiä. Murhe ja tuska oli kuitenkin nyt voitettu!

En voi myös olla viittaamatta edelliseen kirjoitukseeni, jossa puhuin kirkossa käymisen tärkeydestä. Me emme mene kirkkoon vain tavan vuoksi, vaan me haemme sieltä voimaa, joka auttaa meitä suhtautumaan omaan elämäämme ja siihen liittyviin murheisiin uudella tavalla. Usko ja sitä vahvistava rukous eivät poista kaikkia elämässä olevia vaikeita asioita. Ne antavat kuitenkin voimaa päästä murheista helpommin yli.