KUVA: Anna Verikov

Ajatuksia laidasta laitaan, mutta monesti liittyen jollain tavalla ortodoksisuuteen. Olen ortodoksi ja pappi, mutta en kirjoita siinä ominaisuudessa, että mielipiteeni edustaisivat ortodoksisen kirkon virallista kantaa. (Toistaalta en ole omasta mielestäni myöskään kirjoittanut mitään sellaista, joka olisi jotenkin kirkon opetuksen vastaista.)
Kenties on parempi vain todeta, että tässä eräs Andrei vuodattaa ajatuksiaan kirjalliseen muotoon toisten ihmisten luettavaksi.

Olkaa hyvä!

maanantai 18. tammikuuta 2010

Menolippu...menolippu

Kävin talvilomalla Turussa lasten kanssa. Menin sinne omalla autollani.

Joku voisi tässä vaiheessa kysyä, että "mikset mennyt junalla?". - Hetkinen... teemme pienen laskutoimituksen:

Juna: Menolippu Nurmes - Turku: aikuinen 74,00 euroa + 1 yli 6v lapsi 37 euroa = 111,00 euroa
Auto: Nurmes - Parainen 603km: (7,5l/100km x 6 = 45l x 1,37) = 61,65 euroa

TULOS: Omalla autolla matkustaminen on 49,35 euroa halvempaa. Ja sitten kun toinen lapsista täyttää parin kuukauden päästä 6 vuotta, niin lasketaan siihen vielä toiset 37 euroa päälle. Saamme tulokseksi tällöin 86,35 euroa!!! (ja jos vaimo olisi loikannut mukaan, niin hinta nousisi vieläkin huimemmaksi).
Autoni on kymmenen vuotta vanha bensasyöppö. En edes tohdi laskea kuinka paljon halvempaa olisi ajaa uudella dieselillä, joka kuluttaa 4,5 litraa sadalla ja jota on muutoinkin halvempaa tankata.

Henkilöauton hiilidioksidipäästöt ovat luonnollisesti suuremmat, joten siltä osin tunnen asian johdosta häpeää. Lieventäväksi asianhaaraksi luettakoon se, että olin melkeinpä minuutilleen siihen aikaa perillä kuin olin laskenutkin. Viime aikojen tapahtumien valossa uskallan epäillä, että juna ei olisi pysynyt aikataulussaan.

Olen aivan varma, että moni muukin ihminen tekee vastaavanlaisia laskelmia matkustaessaan hitusen kauemmaksi. (Nykyihminenhän laskee lähes kaiken rahassa).
Jos hinnat olisivat edes samoissa lukemissa, niin moni varmasti ottaisi ennemmin junan, jossa nyt voisi nukkua, lukea tai istua ravintelissa. Autossa tällaista toimintaa ei viitsi harjoittaa (jonkun sämpylän nyt tietty voi vauhdissa syödä).

Onko VR ikinä tehnyt laskelmaa siitä, kuinka paljon kaukojunien matkustajamäärä kasvaisi, jos junalipun hinta olisi suhteessa halvempi kuin omalla autolla matkustaminen?!?

Ei varmaan ole ja miksipä olisi. Onhan VR onnistunut taas tekemään Liikenne- ja viestintäministeriön kanssa diilin, jossa "LVM myöntää VR:lle yksinoikeuden henkilöjunaliikenteen harjoittamiseen. Yksinoikeus myönnetään niille rataosille, joilla VR tällä hetkellä hoitaa kotimaan henkilöjunaliikennettä. Muille rataosille voi tulla muita yrittäjiä."

- Mitähän nämä "muut rataosat" voivat olla, jonne ulkopuolinen yrittäjä voisi tulla...hetkinen...onhan varmaan esimerkiksi Joensuu - Ilomantsi sekä Nurmes - Sotkamo täällä meillä päin. Muistaakseni kyseinen sopimus on voimassa 10 vuotta, joten huoli pois. VR tulee jatkossakin toimimaan monopoliasemassa, nostaen aina vähintään kerran vuodessa lippujen hintoja. Kansa taputtaa tyytyväisinä karvaisia käsiään. Siitäkin huolimatta, että junat ovat talvella muutaman tunnin myöhässä ja jokunen vaunu menisi seinän läpi...

Nurmeksen tavaravaunut seisovat turvallisesti paikallaan. Pääsisiköhän tavaravaunussa halvemmalla Turkuun?