Nimeen Isän ja Pojan ja
Pyhän Hengen,
Kuulimme päivän
evankeliumilukuna Kristuksen sukuluettelon. Tämän kohdan löydämme heti Uuden
Testamentin alusta, jonka evankelista Matteus on meille kuvannut. Tämä on
varmasti yksi niistä evankeliumin luvuista, jotka monesti sivuutetaan ilman sen
kummempia ajatuksia. Olemme varmasti kuulleet sanottavan, että ensivaikutelma
on tärkein. Esimerkiksi kirjan alun pitäisi olla mahdollisimman
mukaansatempaava, jotta lukija innostuisi siitä. Nimilistan luettelointi kyllä
tuntuu aivan muulta kuin kiinnostavalta. Vaikutus on lähestulkoon
päinvastainen.
Evankelista Matteus kirjoitti
kuitenkin juutalaisista lähtökohdista ja juutalaisuudessa ihmisen taustoilla ja
suvulla oli hyvin suuri merkitys. Se osoitti käytännössä osoitti ihmisen
paikan. Ja kyllähän meidän aikanammekin monilla on suuri kiinnostus omia
sukujuuriaan kohtaan. Kukapa ei haluaisi selvittää omia taustojaan kymmeniä
sukupolvia taaksepäin.
Kristuksen kohdalla kysymys
oli tietysti paljon suuremmasta asiasta, sillä Hänen sukuluettelostaan käy ilmi
myös se, että hän todellakin oli Daavidin sukua, josta odotettiin tulevaa
Messiasta. Sukuluettelo toimii meille ikään kuin vahvistuksena siitä, että
Kristus on Kuningas ja Vapahtaja, johon Vanhan Testamentin profetiat
viittaavat.
Tämä sukuluettelo ei
pelkästään pidä sisällään hurskaita ja muuten esimerkillisiä ihmisiä. Sieltä
löytyy myös sellaisia henkilöitä, jotka eivät edes olleet juutalaisia, vaan
pakanoita. Sieltä löytyy henkilöitä, jotka eivät todellakaan kulkeneet
hyveellisen ihmisen tietä. Siitä huolimatta heidät on tässä mainittu.
Nämä kaikki edellä mainitut
henkilöt ovat ihmisiä kaikkine hyveineen ja heikkouksineen. Ennen kaikkea tämä
muistuttaa siitä, että Kristus on kaikkien Vapahtaja. Ei ainoastaan hurskaiden
juutalaisten, vaan myös synnintekijöiden ja pakanoiden, jotka ovat vaikuttaneet
kautta koko pelastushistorian.
Sukuluettelon jälkeen
evankeliumiluku kertoo meille ne vaiheet, jotka edelsivät Kristuksen syntymää.
Evankeliumiluku päättyy seuraavasti: ”Hän ei kuitenkaan koskenut vaimoonsa
ennen kuin tämä oli synnyttänyt pojan. Joosef antoi pojalle nimen Jeesus.” (Matt. 1:25)
Tämä saattaa jättää meidän
mieliimme epäilyksen siitä, että Neitsyt Maria ei ollutkaan neitsyt enää
myöhemmin. Mutta edellä olleen huomautuksen tarkoituksena on ainoastaan
vakuuttaa se, että Joosef ei koskenut Mariaan ennen Kristuksen syntymää. Siinä
ei oteta kantaa eikä viitata mitenkään siihen, että mitä tämä jälkeen tapahtui.
Me emme myöskään tähän
liittyen löydä todisteita siitä, että Marialla olisi ollut muita lapsia.
Evankeliumista löytyy mainintoja ”Herran veljistä”, kuten Jaakobista, mutta
nämä olivat kaikki mitä ilmeisimmin Joosefin ensimmäisestä avioliitosta.
Me voisimmekin tässä
yhteydessä kiinnittää huomiomme Joosefiin, jonka me helposti sivuutamme
Kristuksen syntymäjuhlan yhteydessä lähes täydellisesti. On tietysti totta,
että emme Joosefin kohdalla voi puhua minkäänlaisesta verisukulaisuudesta suhteessa
Kristukseen. Mutta Jeesuksesta tuli Joosefin ja tätä kautta myös Daavidin
perillinen. Tämä tapahtui nimenannossa, jossa Joosef käytännössä lopullisesti
otti lapsen omakseen ja teki hänestä tätä kautta myös perillisen. Muistammehan
myös sen, että Jeesus toimi Nasaretissa Joosefin apuna harjoittaen kirvesmiehen
ammattia ennen julkisen julistustyönsä aloittamista, joka tapahtui vasta
Jeesuksen ollessa noin 30-vuotias.
Me kunnioitamme Joosefia
pyhänä ihmisenä. Ei pelkästään sen vuoksi, että hän oli Kristuksen lähellä,
vaan ennemmin sen vuoksi, että hän omassa elämässään käänsi vihan armoksi. Tämä
tarkoittaa siis sitä kohtaa, jossa hän luulee tulleensa petetyksi, mutta ei
kuitenkaan halua vahingoittaa Mariaa.
Voimme tietysti pohtia, että
miksi arkkienkeli Gabriel ei sitten voinut ilmestyä samaan aikaan Joosefille
kuin Marialle, jolle ilmoitettiin ilosanoma. Pitikö Joosefin todellakin riutua
epäilystensä myrskyssä?
Ehkä Jumala tahtoi koetella
myös Joosefin armahtavaisuutta. Joosefilla olisi ollut Mooseksen lain mukaan
täysi oikeus ottaa asia julkisesti esille ja sääntöjen mukaan Maria olisi
joutunut kivitettäväksi. Joosef kuitenkin luopui tästä lain suomasta
oikeudestaan.
Jumala siis antoi Joosefille
täydellisen valinnan vapauden. Hän antoi tälle mahdollisuuden omasta vapaasta
tahdosta punnita mahdollisuuksiaan. Sokaistuisiko Joosef vihassaan ja
katkeruudessaan ja toimittaisi Marian kivitettäväksi, vai antaisiko hän tälle
mahdollisuuden elää?
Kuten huomasimme Joosef
käänsi vihan armoksi. Se on hänen hyvä esimerkkinsä myös meille. Me voimme
tuhota suhteitamme lähimmäisiimme ja sanomme, että meillä on kaikki oikeus
siihen. Mutta oikeudenmukaisuus ei ole aina sama kun lain sokea noudattaminen
ja lopulta juuri armahtavaisuutta meiltä odotetaan. Juuri tätä me pyydämme
Jumalalta joka päivä:
”Anna meille anteeksi
velkamme, niin kuin mekin annamme anteeksi velallisillemme.” Amen!