KUVA: Anna Verikov

Ajatuksia laidasta laitaan, mutta monesti liittyen jollain tavalla ortodoksisuuteen. Olen ortodoksi ja pappi, mutta en kirjoita siinä ominaisuudessa, että mielipiteeni edustaisivat ortodoksisen kirkon virallista kantaa. (Toistaalta en ole omasta mielestäni myöskään kirjoittanut mitään sellaista, joka olisi jotenkin kirkon opetuksen vastaista.)
Kenties on parempi vain todeta, että tässä eräs Andrei vuodattaa ajatuksiaan kirjalliseen muotoon toisten ihmisten luettavaksi.

Olkaa hyvä!

perjantai 9. syyskuuta 2011

Makuasioista ei voi kiistellä, mutta makua voi kehittää




Mistäs minulle nyt moinen otsikossa oleva ajatus tuli mieleen?

- No siitä kun selailin tässä viime kesän valokuvia ja huomasin nämä Savonlinnan oopperajuhlien yhteydessä otetut valokuvat.

Minulla on aikaisemmin ollut sellainen suhteellisen alkukantainen, mutta suhteellisen yleisesti valloillaan oleva käsitys siitä, että oopperalaulua ei kuuntele hullukaan. Laulu on sellaista sirkkelin vinkaisujen ja kissankuristamisesta aiheutuvien parkaisujen sekä sumutorvien vuoropuhelua.

Tämä siis silloin, kun olin nuori, tyhmä ja viaton sekä mitään myöskään musiikista ymmärtävä ihminen. Voisin kuitata aikaisemman kantani sillä, että makuasioista ei sovi kiistellä ja minä voin olla oopperalaulusta edellä mainittua mieltä.

Joka tapauksessa hieman olosuhteiden pakostakin olen käynyt nyt oopperassa enemmän kuin yhdellä kädellä voi laskea. Se ei ole vielä kovin paljoa, mutta olen alkanut pitää kyseisestä musiikkilajista yhä enemmän. Kyllä oopperamusiikki kotimaisen iskelmämusiikin peittoaa mennen tullen. Anteeksi nyt vain kaikille humppaveikoille, mutta makuasioistahan ei sovi kiistellä.

Ehkä tässä pitäisi ensinnäkin muistaa se, että asioita ei voi ryhtyä arvostelemaan toden teolla ennen kuin niihin on edes yrittänyt todella perehtyä. Se on kuitenkin muistettava, että ihmisellä on kyky muuttua ja nk makuasioitakin voi kehittää, jos vain haluaa nähdä hieman vaivaa. Kannattaa kokeilla.